.

tisdag 9 december 2008

VAD ÄR VIKTIGT FÖR OSS TROLLINGFISKARE?

På senare tid har mångas energi och tid här ute på nätet gått åt till att kommentera det ena efter det andra om ett jävla mail som en känd trollingfiskare skrivit om en annan. (jag vill inte ha något med detta att göra, det är inte min sak) En del av diskussionen har gått om Mer lax i Vättern vilket är bra. dock tycks det i mina ögon som vi har en större björn att skjuta.

Laxen som ni betalar ur egen ficka dör ju under utplanteringen. Nå kanske inte alla, men en stor del som det verkar. Med tanke på att vi alla som fiskar i Vänern har sett en oroande tendens i det låga antalet lax och öring utan fettfena som vi fått på senare tid kan man ju anta att problemet finns även i Vänern.

Som jag ser det spelar det ingen roll om vi sätter ut 10 000 eller 100 000 lax i Vättern, om de ändå inte klarar sig.

Vad kan vi Trollingfiskare göra åt detta.
Vi skulle kunna lägga vår energi och tid och kanske även våra pengar på att ta reda på vad problemet är och hur det kan lösas för både Vättern och Vänerns fortsatta laxfiske. För gör vi inget här så får vi snart inga laxar alls.

Vi kan ju notera att det inte finns många laxfiskande nät i Vättern, och med tanke på vad odlad lax från norge kostar så tror jag inte att yrketfisket efter lax i Vänern har någon framtid. Då återstår oss sportfiskare och en och annan nätgubbe. Skulle inte tro att vanliga skattebetalare med glädje finansierar vår hobby med lax som bara dör ändå, alltså slut på laxfisket i Vänern och Vättern. Det är tur att östersjön finns!

Jag funderar på att försöka göra ett studiebesök på laxodlingen var den nu finns för att försöka bilda mig en uppfattning om problemet. Är det någon som är sugen så varför inte haka på.

Mvh Fredrik Team Shine On

Jag har inte donerat en krona till Vätternlaxen i år. Får se nästa år!
Givetvis så gäller fortfarande löftet om ev pengar från Googleannonserna, har inga fått ännu.

2 kommentarer:

team-marresfiskerapport sa...

Hej
Hänger gärna med på studiebesök
Inga pengar ingen lax så är sanningen
mvh Göran Team Marre

Anonym sa...

Läs och begrunda: http://tinyurl.com/6rau7v